VAD ÄR EN SAMFÄLLIGHET?

Du/Ni har flyttat in i en samfällighet vilket betyder att vi äger och förvaltar viss egendom gemensamt. I och med att du eller ni köpte ert hus här på området blev ni medlemmar i Lötgärdets Samfällighetsförening.  Därför kan det ju vara av intresse att känna till vad det är för en förening ni just kommit med i.

Ni äger själva ert hus, medan tomten antingen disponeras med tomträtt, eller är friköpt (och då äger ni förstås även tomten).

Förutom de egna fastigheterna har vi anläggningar och saker som ägs och brukas av oss alla gemensamt. Det är exempelvis vissa el- och rörledningar, lekparkerna, garagelängorna, samt tomtmark för vägarna på området och uteparkeringarna. All denna gemensamma egendom kallas för en gemensamhetsanläggning.

Gemensamhetsanläggningen ägs och disponeras alltså av alla våra 98 fastigheter tillsammans. Denna samling av alla våra fastigheter kallas en samfällighet. Gemensamhetsanläggningen måste ju, som allt annat här i världen, skötas och underhållas. Eftersom vi äger den tillsammans, skall vi även ansvara för underhållet tillsammans. Därför har samfälligheten bildat en förening, en samfällighetsförening, vars uppgift är att sköta och förvalta gemensamhetsanläggningen.

Lötgärdets Samfällighetsförening är alltså en förening vars uppgift är att underhålla och förvalta vår gemensamma egendom. Medlemmar i föreningen är alla de människor som är ägare till fastigheterna på området. Medlemsskapet är obligatoriskt, enligt lagen om samfälligheter, och du blir medlem i samma ögonblick du förvärvar en fastighet inom området.

På årsmötet, som hålls i April eller Maj varje år, beslutar vi medlemmar om hur vi vill att saker skall fungera. Årsmötet, även kallad föreningsstämma, är föreningens högsta beslutande organ, och därför är det viktigt att närvara på detta möte. På årsmötet tas många beslut genom omröstning. Där väljs även den styrelse som skall förvalta anläggningen. Styrelsen som väljs skall bestå av 10 personer – ordförande , sex ordinarie ledamöter samt tre suppleanter.  Styrelsens medlemmar är personer som bor i samfälligheten. Förutom valet av styrelse så väljs även 3 personer till en valberedning vars uppgift är att nominera namn till valet av styrelsemedlemmar. Förutom detta väljs även 2 revisorer.

Alla medlemmar kan komma med förslag rörande föreningens verksamhet genom att väcka en motion. Det kan t.ex. vara en större investering som påverkar hela föreningen. Den kan läggas av enskild medlem eller av en grupp medlemmar. Den skall behandlas på ordinarie årsmöte, och skall vara styrelsen tillhanda senast under februari månad för att behandlas på kommande föreningsstämma.

Styrelsemedlemmarnas namn och adress finns på vår hemsida.
Styrelsemötes protokoll, Årsmötes protokoll samt ekonomisk redovisning finns också här.

Vi har sedan 8 november 2017 även en sluten grupp på facebook där vi försöker hålla medlemmarna kontinuerligt uppdaterade om saker som är i görningen.

Skötseln av samfällighetens grönområden och lekparker är fördelade på samtliga boende, det finns en karta över vilket ansvarsområde man förväntas sköta.
Utöver detta kallar styrelsen till en gemensam vår- och en höstarbetsdag.  På dessa dagar utför vi andra större arbeten än de man har tilldelat i sitt ordinarie ansvarsområde. Det kan t.ex vara större målningsjobb och renovering av fasader på gemensamma byggnader. Vår förhoppning är att så många som möjligt ställer upp under dessa tillfällen.

Stora arbeten blir utförda och inte minst skapas trevnad och gemenskap mellan boende i området då vi alltid har en gemensam fikastund på dessa dagar.

En samfällighetsavgift tas ut varje kvartal för närvarande 2345 kronor. Den skall täcka
kostnader för bl.a. vägunderhåll , sophämtning, snöröjning, sandning, sopning,  amortering av eventuella banklån , styrelsearvoden ,gatubelysning , försäkringar , kabel-TV , förbrukningsmateriel samt fondering till kommande asfaltering och oförutsedda utgifter. m.m.

Området är inkopplat till kommunens fjärrvärmenät och kostnaden för värme och
varmvatten mäts med individuella mätare och betalas av den boende direkt till kommunen.
I plåtskåpet som sitter på fasaden i närheten av entrédörren finns huvudsäkringen till huset.
Avstängningsnycklar till kallvattnet finns i förrådsgaraget ( dit passar din garagenyckel )
Avstängningskranen finns i brunn ute i gatan . Fråga grannen om detta.

Till varje hus hör en garageplats och en parkeringsplats (oftast med samma nummer)
Dessutom finns ett antal platser för besökande som inte får användas av de boende. Se våra parkeringsregler.
En parkering för handikappade finns vid varje taxiplan.

Garagen är utrustade med eluttag dimensionerade för användning av motorvärmare men ej
effektstarka kupévärmare. (Säkring med 6 Ampere)  Kostnaden för elförbrukningen debiteras en gång per år.

Området betraktas om barnvänligt vilket betyder att de boende inom området endast i
undantagsfall skall köra in med bilen.
Tänk på att det finns lekande barn och anpassa hastigheten därefter.
Uppställning och tvätt av bil eller husvagn är inte tillåtet framför och innanför bommarna på samfällighetens mark.

I förrådsgaraget finns en motorgräsklippare som de boende inom området får använda för klippning på samfällighetens mark.

Inom området finns två kvartersgårdar – Södra och Norra. Den södra används till övernattning och mindre aktiviteter. Den norra hyres ut till mindre fester, födelsedagskalas och dylikt.
Uthyrning av kvartersgårdarna sköts av fritidsutskottet. Priser mm finns under avsnitt gemensamt – Norra samt Södra och under Bokning kan du se vem i FU som kan kontaktas.

Plantering av häckar och uppsättning av staket – då gäller tomtgräns.

Området är anslutet till Tele2s kabeltv-nät

TV-antennförstärkare finns placerade i området enligt dokument övrigt i medlemsarean.